&تمثیلات&5
? ((تمثیلی درباره شبهه ای در قبولی اعمال))
سؤال : اینکه خداوند فقط کار افراد با تقوی را می پذیرد ، سبب دل سردی و یأس افراد عادی یا گناهکار نمی شود ؟
پاسخ : اولاً اینکه قرآن می فرماید : (انما یتقبل الله من المتقین) سوره مائده ، آیه 27 .، تقوا درجاتی دارد . به همین دلیل ، کلمه ی (أتقی) یعنی با تقواتر ، در قرآن آمده است :
(ان أکرمکم عند الله أتقاکم) سوره حجرات ، آیه 13 .و اکثر افراد عادی و خلافکارهم مرحله ای از تقوی را دارا می باشند وگرنه هیچ کار خیری انجام نمی دادند و از هیچ گناهی دست بر نمی داشتند.
ثانیاً اگرگفتند دولت فقط فارغ التحصیلان دانشگاه را می پذیرد ، مراد آن است که شرط استخدام رسمی ، فارغ التحصیل دانشگاه بودن است ، نه اینکه دیگران حق هیچ گونه کاری ندارند و یا اگر کاری انجام دهند ، پاداششان ضایع می شود.
ثالثاً پذیرش عمل نیز درجاتی دارد : قبول عادی ، قبول شایسته ، (بقبول حسن) سوره آل عمران ، آیه 37 .و قبول برتر که در دعا می خوانیم : «و تقبل باحسن قبولک»دعای وداع ماه رمضان . بنابراین ، هر کس به مقدار تقوایی که دارد کارش قبول می شود.
به همین دلیل پاداش های قرآن نسبت به افراد و کارها و شرایط ، متفاوت است ؛بعضی کارها پاداش دو برابر دارد : (ضعفین) سوره بقره ، آیه 265
بعضی کارها پاداش چند برابر دارد : (أضعافاً) سوره بقره ، آیه 245
بعضی کارها پاداش ده برابر دارد : (فله عشر أمثالها) سوره انعام ، آیه 160
بعضی کارها پاداش هفتصد برابر دارد : (کمثل حبه أنبتت سبع سنابل فی کل سنبله مأه حبه) سوره بقره ، آیه 261
بعضی کارها پاداشی دارد که هیچ کس ، جز خدا آن را نمی داند : (فلا تعلم نفس ما اخفی لهم) سوره سجده ، آیه 17
و این تفاوت ها بر اساس تفاوت نیت و نوع کار است.
******
منبع:پرسشهای مهم ،پاسخهای کوتاه-قرآئتی